1ο Μαθητικό Συνέδριο

1ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός 2021:

«Δημιουργίες Πολιτισμού»

Θέμα: «H Πολιτιστική Κληρονομιά της πατρίδας μας, της Ευρώπης και η αξία της προστασίας της».
Οι Δημιουργίες Πολιτισμού είναι μία αφορμή ώστε οι μαθήτριες και οι μαθητές της ημεδαπής και της αλλοδαπής να εκφρασθούν δημιουργικά και καλλιτεχνικά μέσω της ζωγραφικής, της λογοτεχνίας και της ποίησης, της φωτογραφίας, της δημιουργίας κόμικς και της δημιουργίας video.

Σκοπός μας είναι να δοθεί στις μαθήτριες και στους μαθητές η ευκαιρία και η δυνατότητα να αναζητήσουν και να αναδείξουν τις δεξιότητές τους στην καλλιτεχνική δημιουργία και έκφραση, να επιβεβαιώσουν τη διαχρονική αξία της τέχνης και να συνειδητοποιήσουν την αξία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του τόπου μας.

Η Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης

Κυριότερος εμπνευστής της Θεωρίας της Πολλαπλής Νοημοσύνης είναι ο Χάουαρντ Γκάρντνερ (Howard Gardner). Στο βιβλίο του Frames of Mind: Η Θεωρία των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης, αρνείται την άποψη κάθε άνθρωπος «γεννιέται με μία μόνο νοημοσύνη», την οποία μάλιστα δεν έχει την δυνατότητα να αλλάξει.

Κατά τον Gardner η νοημοσύνη χωρίζεται σε εννέα τομείς οι οποίοι έχουν την έδρα τους σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου. Η θεωρία βασίζεται σε ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών ερευνών (ψυχολογικών, ανθρωπολογικών, βιολογικών). Οι εννέα τομείς, ή οι εννέα μορφές νοημοσύνης ή ευφυΐας, είναι ισότιμα σημαντικοί αλλά δεν είναι το ίδιο αναπτυγμένοι σε κάθε άτομο.

Οι εννέα αυτά μορφές νοημοσύνης προέκυψαν μετά από έρευνα του εγκεφάλου, της ανθρώπινης ανάπτυξης και της εξέλιξης. Σημαντικό μερίδιο στην έρευνα είχαν και οι διαπολιτισμικές συγκρίσεις. Σήμερα υποστηρίζεται ότι η νοημοσύνη είναι προϊόν μιας μακράς και ανατροφοδοτικής αλληλεπίδρασης μεταξύ της φύσης και της ανατροφής. Με τον όρο «φύση» εννοείται το σύνολο των βιολογικών δυνάμεων και των κληρονομικών προδιαθέσεων, ενώ ως «ανατροφή» εννοούνται οι επιδράσεις του περιβάλλοντος και το σύνολο των εμπειριών της ζωής.

Επομένως η νοημοσύνη είναι ένα κληρονομικό βιολογικό χαρακτηριστικό αλλά το πόσο θα αναπτυχθεί εξαρτάται από τις προσωπικές εμπειρίες κάθε ατόμου. Ένα άτομο, επομένως, είναι δυνατόν να αναπτύξει μία μορφή νοημοσύνης εφόσον διαθέσει χρόνο και εφόσον έχει την κατάλληλη διδασκαλία, καθοδήγηση και ενθάρρυνση.

Ο ίδιος ο Gardner υπερτονίζει το ρόλο του Πολιτισμού στην ανάπτυξη κάθε είδους νοημοσύνης. Θεωρεί ότι το σχολείο αποτελεί τον κύριο «ένοχος» για την άνιση ανάπτυξη θεωρείται των εννέα μορφών νοημοσύνης. Είναι γνωστό ότι το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα, και όχι μόνο, εστιάζει το ενδιαφέρον του στην καλλιέργεια της γλωσσικής και της λογικομαθηματικής νοημοσύνης παραβλέποντας τις υπόλοιπες μορφές. Δυστυχώς οι μαθήτριες και οι μαθητές που δεν διαθέτουν τα χαρακτηριστικά της γλωσσικής ή του λογικομαθηματικής νοημοσύνης είναι υποχρεωμένες/οι να βιώσουν την αποτυχία και την απομόνωση.

Κατά τον Gardner η νοημοσύνη χωρίζεται σε εννέα τομείς οι οποίοι έχουν την έδρα τους σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου. Οι εννέα τομείς, ή οι εννέα μορφές νοημοσύνης ή ευφυΐας, είναι ισότιμα σημαντικοί αλλά δεν είναι το ίδιο αναπτυγμένοι σε κάθε άτομο.

Διαβάστε ακόμα:

Οι 9 Τύποι της Νοημοσύνης

• Tα βασικά σημεία της θεωρίας του Gardner.

• Ποιοί είναι οι 9 Τύποι Νοημοσύνης;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ